Illum præsenterer blodrødt regnskab
Ekspert mener, at virksomheden har skudt over mål med luksusstrategi.
Det fortæller Berlingske.
I 2017 havde Illum et underskud på 100 millioner kroner, hvilket giver et samlet underskud på 285 millioner kroner i perioden siden sidste overskud, altså de seneste seks år.
Illum adskiller sig fra konkurrenten Magasin ved det, at Illum i stadigt højere grad har fokuseret på luksus.
Magasin har i stedet lagt sig i et lavere prisleje, og det har givet pote i form af trecifrede millionoverskud.
- Mens Illum har de flotte, luksuriøse varepræsentationer og gode internationale mærker, så har Magasin kunderne. Kunderne handler i Magasin, fordi de der bliver mødt af produkter, som svarer til deres forventninger og økonomisk formåen, forklarer detailhandelekspert Bruno Christensen.
Han fortæller, at Illums ønskekunder er internationale og med en stærk købekraft.
- Problemet er bare, at der ikke er nok af dem. Og hvis du kommer som turist og vil have noget dansk med hjem, så er det ikke i Illum, du finder det. Der finder du alle de internationale mærker, som du kan møde i en hvilken som helst storby i verden, siger han.